بدر الجمالي 2
طب مين هم الفاطميين؟٬ اختلفت المصادر التاريخية حوالين تحديد نسب الفاطميين، فمعظم المصادر الشيعية بتأكد صحة اللي قاله الإمام "عُبيد الله بن المهدي بالله" وهو أن الفاطميين يرجعون بنسبهم إلى "محمد بن إسماعيل بن جعفر الصادق"، وبكده يبقوا من سلالة الرسول محمد صلي الله عليه وسلم عن طريق ابنته السيدة فاطمة الزهراء رضي الله عنها وأرضاها وابن عمه الإمام علي بن أبي طالب كرم الله وجهه. وفي المقابل، أنكرت مصادر أخرى النسب ده وقالوا ان أصل "عُبيد الله المهدي" فارسي أو يهودي اصلا.
والخلافة الفاطمية هي واحدة من الخلافات الإسلامية والوحيدة بين دول الخلافة اللي كان المذهب الشيعي مذهب رسمي ليها. قامت الدولة دي بعد نشاط الدعاة الإسماعيليون في دعوة الناس إلى القتال باسم الإمام المهدي المنتظر، واللي تنبؤوا بظهوره والكلام ده كان ايام الخلافة العباسية٬ وقدر الفاطميين يوصلوا دعوتهم للأقاليم البعيدة عن مركز الحكم بالتحديد عشان طبعا العباسيين اللي بدأوا يحاربوهم ويطاردوهم واضطهادهم في كل البلاد، فانتقلوا للمغرب اللي قدروا فيها تحقيق جماهيرية ليهم وسط قبيلة كتامو البربرية بالذات، وأعلنوا قيام الخلافة الفاطمية فيها. وواحده واحدة بدؤا يتوسعوا في مراكز نفوذهم لحد ما شملت مناطق وأقاليم واسعة في شمال أفريقيا والشرق الأوسط، لحد ما بقت دولتهم أكبر دولة استقلت عن الدولة العباسية، والمنافس الرئيسي ليها على زعامة الأراضي المقدسة وزعامة المسلمين. وده كان خطر رهيب خصوصا انها دولة شيعية قصاد الدولة العباسية السنية.
بص كده تعالي إسمع التاجر ده بيقول ايه٬ بيقول ان اخر محاولة للفاطميين لدخول مصر القائد "جوهر الصقلي" قال: "اذا زال الحجر الأسود ملك مولانا المعز لدين الله الأرض كلها٬ وبيننا وبينكم الحجر الأسود" اللي هو "كافور الإخشيدي" وده عشان كان شديد سواد اللون وكان قائد صلب فسموه الحجر الأسود. ودلوقتي مات الحجر الأسود وموته سبب تدهور اقتصادي وسياسي وعسكري فظيع٬ وبقت مصر للفاطميين فاتحة دراعاتها.
وأمر "المعز لدين الله الفاطمي" جيشه بالتحرك الي مصر بقياده "جوهر الصقلي" بغرض ضمها للخلافة الفاطمية. وكتب "المقريزي" في كتابه "اتعاظ الحنفا بأخبار الأئمة الخلفا" وقال: "وكان رحيله في رابع عشر ربيع الأول منها، ومعه ألف حمل مال، ومن السلاح والخيل والعدد ما لا يوصف، فقدم جوهر الي مصر ووصلت البشارة بفتحها في نصف رمضان سنة ثمان وخمسين٬ فسر المعز سرورا كثيرا".
وصل المعز إلى القاهرة في ليل 7 رمضان 362 هجرية / 11 يونيو 972 ميلادية. وبالنهار أتجمع أشراف مصر للترحيب بيه في قصره اللي بناه قائد جيشه "جوهر الصقلي" بعد ما بني القاهرة وعمرها. سألوه الأشراف سؤال دار في دماغ الكل من ساعة ما سمعوا عن الفاطميين، سألوه عن نسبه. بكل هدوء خرج نصل سيفه من جرابه وقال:هذا نسبي، ونثر دهب كتير علي كل الموجودين وقال:وهذا حسبي.
سواء اللقطة دي حصلت أو ما حصلتش - فيه مصادر ذكرتها ومصدر واحد بس كذبها - لكن الأكيد أن الفاطميين وخلفاؤهم عموما، كانوا نادري الكلام عن أصلهم ونسبهم، ولو حصل هتلاقيه متناقض وغير مفهوم، كلام مغلفه الغموض، وكأنه سر حربي. يعني محاولوش حتي أنهم يردوا علي الحملات اللي كانت ضدهم في وقتهم اللي شنها عليهم أعدائهم بسبب إصرارهم علي عدم اذاعة أي نسب رسمي لأصوله، وده بسبب مبدأ شيعي معروف عندهم وهو عدم كشف أولئك الذين سترهم الله) وهم الأئمة المستورين اللي ميعرفهمش الا خواص الشيعة الاسماعيلية)، لكن فيما بعد في أزمنة لاحقة بدأت تظهر قايمة أسماء الأئمة.
ومن المواقف اللي بينت الغموض اللي كان حوالين أصل الفاطميين، لما بعت الخليفة الفاطمي "العزيز بالله نزار الفاطمي" رسالة لخليفة الأندلس بيهاجمه فيها وبيشتمه، فرد عليه الخليفة الأندلسي وقال: "أأما بعد: فإنك عرفتنا فهجوتنا، ولو عرفناك لأجبناك، والسلام". رد جاله في منتصف الجبهة، يعني في وقت بداية الفاطميين مكنش حد عارف لهم لا أصل ولا نسب ولا هم منصبين نفسهم خلفاء بأي وجه حق وعلى أي أساس.
حتي بعد اعلان نسب الفاطميين في المصادر، هنلاقي كل واحد كاتب نسب مختلف ومتضارب عن التاني، يعني هتلاقي مصدر بيقول أنها تنسب إلى الإمام "عبيد الله المهدى بالله"، مؤسس السلالة العبيدية الفاطمية، وفيه مصادر شيعية بتقول أن الفاطميين يرجع نسبهم إلى "محمَد بن إسماعيل بن جعفر الصادق"، يعني من الطائفة العلوية، ومن ذرية النبى "محمد" صل الله عليه وسلم،، من ابنته "فاطمة الزهراء" و"على بن أبى طالب"، وفيه مراجع تانية بتنكر النسب ده وقالت أن أصل "عبيد الله المهدى" من الفرس أو اليهود.
علي حسب كلام الشيعة الإسماعلية فإن "عبيد الله المهدي" هو حجة الامام من ساعة ما مات "احمد بن عبد الله القداح" واللي كانت وظيفتة حفظ الامام المستور ونشر الدعوة الاسماعيلية والترويج ليها بحكم أنه حجة الامام. وحصل "عبيد الله" على رتبة الإمامة بنظام الاستيداع، يعني الامام "الحسين الاسماعيلي الفاطمي" استودع "عبيد الله المهدي" الإمامة ليردها إلى ابنه "القائم بأمر الله". مختصر القول أن الخليفة "القائم بأمر الله" هو الامام الحقيقي وهو ابن الامام "الحسين" من نسل السيدة "فاطمة الزهراء" بنت رسول الله صل الله عليه وسلم و"علي بن أبي طالب"، وان "عبيد الله" هو الاب الروحي.
"الشيخ على أحمد عبد العال الطهطاوى" قال في كتابه، إن الشيعة العبيدية الفاطمية، من الفرق المنحرفة عن الشيعة الإسماعيلية، واللى أسسها "ميمون بن قداح الديصانى" في الشام، وأدعى أنه من أهل البيت رغم أنه من أصل يهودى، وأدعى أنه من نسل "إسماعيل بن جعفر الصادق" اللي هو لم ينجب أصلا، ومات فى حياة أبيه "جعفر الصادق"، يبقي ازاي له نسل. لكن "ميمون" أدعي كدب أن "إسماعيل" أوصى بالخلافة لابنه "محمد" اللى "ميمون" بيزعم أنه من نسله، وأنه المستحق بالخلافة على الشيعة من بعده، وعلى أساس الكذبة دي أسس "ميمون" مذهبه الإسماعيلى، وجه من بعده ابنه "عبيد الله"، اللي ساعده في تأسيس الدعوة.
قال "ابو المعالي الفارسي" في كتابه "بيان الأديان" أن "ميمون القداح" أصله مصري، أتسمي القداح عشان كانت شغلته صانع القدح - القدح هو خشب السهام بينحتها ويبريها عشان يبقي سهم جاهز - وكان "ميمون القداح" واحد من موالي أهل البيت ورفيق الائمة الشيعة، و قام هو و"ابنه عبيد الله" بتأسيس الحركة الإسماعيلية واللي كان من طموحهم أقامة خلافة جديدة، والانتقام و منافسة خلافة العباسيين اللي نكلوا بأهل البيت وعذبوهم وقتلوهم وطاردوهم. وعلي الأساس ده حققت دعوتهم نجاح و كانوا بيتوارثوا مهمة الدعوة في أسرتهم لحد ما قام "عبيد الله المهدي" حفيد "عبد الله بن ميمون القداح" بالاستعانة بقبائل شمال إفريقيا و تأسيس الدولة الفاطمية.
قال "الإمام الذهبي" عن "عبيد الله المهدي": (وفي نسب المهدي أقوال حاصِلها أنه ليس بهاشمي، ولا فاطمي، وأهل العلم بالأنساب والمحققين يُنكِرون دعواه في النسب). وقال "أبي شامة" في كتابه: (كشف ما كان عليه بنو عبيد من الكفر والكذب والمكر والكيد، يدعون الشرف ، ونسبتهم إلى مجوسي ، أو يهودي ، حتى اشتهر لهم ذلك، وقيل الدولة العلوية والدولة الفاطمية، وإنما هي الدولة اليهودية أو المجوسية الملحدة الباطنية).
ده تلخيص سريع لنسب وأصل الفاطميين من بعض المصادر الشيعية والسنة وأقوالهم. وعلي حسب فهمي الشخصي قد أكون أصبت أو أخطأت لأن الروايات كتيرة ومتضاربة والانساب مختلطة، فحاولت التلخيص والتوضيح علي قدر الامكان بدون الدخول في تفاصيل معقدة.
تعليقات
إرسال تعليق